JaapJan Boer & Eline Kolijn 

Binnenstebuiten: zie de leerling 

Wist je dat in een gemiddelde klas één op de drie kinderen niet zichzelf kan zijn? En wist je dat ruim 40% van de leerlingen tussen de 10 en 14 jaar zichzelf wel eens psychisch kwetsbaar voelt? Zo maar wat feiten die uit onderzoek naar voren komen - maar we hebben het er eigenlijk niet over in de klas.  

Kinderen leren lezen en rekenen, hoe ze zich moeten gedragen, over culturele verschillen- maar voor psychische diversiteit en mentale gezondheid is weinig aandacht. Dat draagt bij aan een samenleving waarin over psychische aandoeningen veel vooroordelen en stigma’s bestaan. Vooroordelen waar leerlingen al vroeg mee te maken hebben, met als gevolg dat ze zich schamen, geen hulp durven te vragen, buitengesloten worden, uitvallen… 

En daar gaat deze workshop over: over stigmatisering. In deze workshop kijken we naar de betekenis en de effecten van stigmatisering. We gaan in gesprek over uw eigen rol en delen handvatten vanuit de wetenschap en onze ervaringen op pilotscholen. 

We gaan ervaren wat  de impact van stigmatisering is. Vervolgens gaan we aan de slag met praktische handvatten. Hoe maak je psychische diversiteit op een veilige manier bespreekbaar? Welke wetenschappelijke kennis helpt hierbij? Wat kunnen we leren van onze pilotscholen?  

Een workshop waarin bewustwording en inspirerende handvatten samen komen. Omdat élk kind het recht heeft om zichzelf te zijn. 

Voor professionals die met leerlingen werken op scholen – maximaal 40 plekken.

Over JaapJan Boer & Evelien Kolijn 

Foto JaapJan   

JaapJan heeft Communicatiewetenschappen gestudeerd aan de VU te Amsterdam. Daarna heeft hij ruim 9 jaar gewerkt bij BMC, als trainee, adviseur, en (account)manager. Hij voerde opdrachten uit binnen het brede domein van de jeugdhulp: in de uitvoering, het ontwikkelen van innovatieve projecten, in de aansturing en in de beleidsvorming. Sinds maart 2017 is hij werkzaam als projectmanager Jeugd en Onderwijs bij Samen Sterk zonder Stigma. Samen Sterk zet zich in voor een samenleving waarin schaamte, vooroordelen en taboes rond psychische aandoeningen worden weggenomen. Het project Jeugd en Onderwijs richt zich op leerlingen van 10-14 jaar. Doel is het co-creatief ontwikkelen van een schoolbreed programma, waarbinnen psychische diversiteit op een veilige manier bespreekbaar is.

     
Eline Kolijn  

Eline Kolijn is in 2014 afgestudeerd aan de master Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken. Ze heeft als pedagoog een brede, maatschappelijke kijk op kinderen en jongeren. Na haar studie paste ze die toe in haar werk bij brancheorganisatie Sociaal Werk Nederland en onderzoeksinstituut Verwey-Jonker. Sinds 2018 werkt ze bij Samen Sterk zonder Stigma. Daar zet ze zich in voor het bespreekbaar maken van psychische diversiteit en kwetsbaarheid in het onderwijs. "Kinderen kunnen al vroeg leren ruimte te krijgen en te geven om jezelf te zijn. Dat vraagt wat van degenen die elke dag op school rondlopen: de leerlingen en leerkrachten. Maar ook van zorgcoördinatoren, ouders, directeuren, bestuurders en beleidsmakers."