Ingrid Paalman - Waardig handelen vanuit inclusiviteit

Waardigheid voor kinderen en jongeren bestaat wanneer we oprecht gaan en willen luisteren. Dit vraagt oprechtheid, wederkerigheid en willen leren van de ander. In deze lezing neemt Ingrid Paalman- Dijkenga je mee in de principes van de stem van de lerende en de functie die deze stem heeft in het verstaan, begrijpen en in actie komen rondom de ontwikkelvraag van een kind of jongere. 

Afgelopen tijd werd enorm veel incidenteel geld, via NPO, ge├»nvesteerd in het onderwijs omdat er sprake zou zijn van leerachterstanden. Wat doet een begrip als leerachterstanden met de waardigheid van jeugdigen en hun ontwikkeling? Rechten vanuit inclusie betekent misschien wel waardig handelen vanuit ongelijkheid, erkennen dat er verschil is. Hoe ga je daar als professional mee om? Welke beelden kun je bij jezelf ontdekken als het gaat om inclusiviteit en het geven van kansen in een integrale setting? Het gaat niet slechts om samenwerking maar vanuit het waartoe, naast de ander durven staan en lopen. Hoe doe jij dat?

Biografie Ingrid Paalman:

Ingrid Paalman-Dijkenga is lector Goede Onderwijspraktijken (GO) op hogeschool Viaa. Ze heeft jaren voor de klas gestaan, voornamelijk in het primair - en hoger onderwijs. Als consultant bij het CPS hield ze zich bezig met de ontwikkelingen van Passend Onderwijs. Dit lectoraat doet onderzoek naar en houdt zich bezig met de stem van de lerende in de onderwijspraktijk en daarbuiten. De persoon en de professional staat daarbij centraal in de onderwijspraktijk.